علت میخچه پای مرغ و خروس و روش اصولی درمان

میخچه پا در مرغ و خروس

در این پست در رابطه با میخچه پا طیور و میخچه پای خروس لاری به همراه درمان توضیح داده شده است.

میخچه پا یک وضعیت التهابی در پای پرندگان و طیور می‌باشد که در پنج درجه طبقه بندی می شود. میخچه پا باعث افزایش عفونت در پای پرنده و درنهایت ایجاد مشکل در راه رفتن می شود.

میخچه پا در انواع طیور مانند اردک، مرغ مینا، قرقاول، قناری، بوقلمون و سایر پرندگان دیده می شود. البته میخچه پا در مرغ و خروس به خصوص در نژاد های سنگین تر مانند لاری شایع تر است.

علت میخچه پا خروس لاری

اصلی ترین علت بروز میخچه بستر نامناسب است. میخچه پا در اثر فشار مداوم، سطح ناهموار و فشار زیاد به کف پا و به دنبال آن آسیب پوست کف پا و از بین رفتن سد دفاع خارجی پا ایجاد می‌شود. با آسیب دیدن پوست عوامل باکتریایی موجود در محیط به لایه‌های زیرین پوست پا نفوذ کرده و التهاب ایجاد می‌کنند.

علائم میخچه پای خروس

ابتدا میخچه به صورت زخمی جزئی در کف پای خروس ظاهر می شود و به مرور زمان این زخم بزرگتر شده و در نهایت باعث عفونت و لنگش می شود.

  • زخم‌های قهوه‌ای/سیاه در کف پا
  • تورم
  • لنگش
  • عدم تمایل به حرکت
  • بی‌اشتهایی
  • گوشه‌گیری
  • تغییرات رفتاری

در تصویر پایین شدت میخچه پا خروس را مشاهده کنید:

میخچه پا خروس

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید میخچه به مرور بیشتر شده و در نهایت باعث ایجاد تورم و عفونت در پا می شود. بنابراین برای درمان میخچه پا لاری هر چه سریعتر اقدام کنید.

پیشگیری از میخچه پا در خروس

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. تنها راه پیشگیری از میخچه پا در طیور به خصوص مرغ و خروس استفاده از پوشال چوب برای بستر می باشد. پوشال چوب مناسب باید درشت بوده و فاقد نئوپان باشد. در نژادهای سنگین مرغ و خروس مانند لاری، چرب کردن کف پا برای پیشگیری از بروز میخچه موثر می باشد.

درمان میخچه پای طیور

درمان میخچه در مراحل اول و دوم با درست کردن بستر مناسب سریع درمان می شود. برای درمان در مراحل ۱ و ۲ روزانه کف پا را چرب کرده و برای کف بستر از پوشال چوب استفاده کنید.

اگر میخچه پا خروس عفونت کرد برای درمان نیاز به جراهی می باشد. برای جراحی میخچه خروس نیاز به تخصص می باشد.

برای جراحی ابتدا زخم میخچه را کنده و بعد از خارج کردن ریشه میخچه، با اسپری تتراسایکلین دامی ضد عفونی کرده و کف پا را بخیه بزنید. بعد از بخیه میخچه دوباره ضدعفونی کرده و با باند روی زخم را بپوشانید. روزانه باند را باز کرده و بعد از ضدعفونی با اسپری تتراسایکلین دوباره باند پیچی کنید. این کار را تا جوش خوردن ضخم ادامه دهید. جراحی میخچه خروس بهتر است توسط پزشک دامپزشک متخصص انجام شود.

ویدئو پایین در رابطه با جراحی میخچه پای خروس می باشد:

درمان میخچه پا خروس بدون جراحی

درمان میخچه پا خروس لاری بدون جراحی کمی زمانبر است. ابتدا میخچه را با الکل ضدعفونی کرده و مقداری دمبه گوسفندی روی میخچه گذاشته و کف پا را باندپیچی کنید. این کار را روزانه تا درمان کامل میخچه تکرار کنید. البته این روش بیشتر زمانی کارایی دارد که میخچه عفونت نکرده و در مراحل اولیه می باشد.


مجموعه طیورکده آماده ارائه اصیلترین نژاد لاری و دیگر نژاد طیور به شما عزیزان می باشد. برای آگاهی از موجود بودن این نژاد و دیگر نژاد طیور زینتی، از طریق شبکه های اجتماعی طیورکده با ما در ارتباط باشید.

برای دنبال کردن طیورکده در شبکه های اجتماعی اینجا کلیک کنید.

همچنین برای دانلود کتاب آموزش جامع پرورش لاری اینجا کلیک کنید.

 

اشتراک گذاری: