علت اسهال مرغ و خروس و آشنایی با بیماری های مرتبط

در کنار بیماری تنفسی – اسهال مرغ و خروس یکی از رایج ترین شرایطی است که آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. فضولات طبیعی مرغ و خروس باید سفت و قهوه ای باشد و قسمت بالایی آن قسمت سفید رنگی داشته باشد که از ادرار مرغ ساخته می شود زیرا مرغ ها با یک حرکت ادرار و مدفوع می کنند. هرگونه مدفوع کف آلود زرد، سفید گچی یا مدفوع خونی غیر طبیعی است.

تعدادی از دلایل اسهال مرغ و خروس

  • کوکسیدیوز
  • کرمها
  • ویروس ها
  • اسهال باکتریایی ، ناشی از عفونت
  • آسیب کلیه
  • پروتئین بیش از حد خوراک
  • کم خوراک بودن طیور

 

کوکسیدیوز مرغ

کوکسیدیوز تمایل به ایجاد افسردگی و اسهال خونی در طیور بین ۴ تا ۱۰ هفتگی دارد ، موارد شدید می تواند منجر به مرگ شود. اگر مشکوک هستید که پرندگان شما کوکسیدیوز دارند ، سریعاً از دامپزشکی کمک بگیرید.

کوکسیدیوز

اسهال انگلی مرغ

کرم ها به ندرت باعث ایجاد اسهال در جوجه ها می شوند ، اما در صورت وجود تعداد زیاد ، روده را تحریک می کنند که باعث اسهال باکتریایی ثانویه می شود.

 

اسهال ویروسی مرغ

ویروس ها می توانند به روده آسیب بزنند که باعث اسهال می شود مانند روتا ویروس و آدنو ویروس (در بوقلمون ها). داروها ویروسی را درمان نمی کنند اما محصولاتی وجود دارد که در عین مبارزه با ویروس به حمایت از پرنده کمک می کند. با این حال ، هنگامی که ویروسی به روده مرغ آسیب می رساند ، اجازه می دهد باکتری های مضر در روده کنترل نشده و منجر به اسهال باکتریایی ثانویه شوند.

بیماری ویروسی مرغ

 

اسهال باکتریایی مرغ

اسهال باکتریایی به سادگی یک اختلال در تعادل طبیعی باکتری های خوب و بد روده است. معمولاً این منجر به رشد بیش از حد باکتریهای مضر کلستریدیا می شود. تصور می شود که معمولاً یک دلیل اساسی برای این اختلال وجود دارد مانند:

آسیب روده ناشی از کرم ها ، کوکسیدیوز یا ویروس ها
تغییر ناگهانی در رژیم غذایی (غذاهای مختلف گونه های مختلف باکتری را به رشد در روده ترغیب می کند و تغییر ناگهانی در خوراک می تواند باعث تغییر چشمگیر در گونه های باکتری روده شود)
آب کثیف (این بدان معنی است که مرغ شما مقدار زیادی باکتری مضر خواهد نوشید)
خوراک کپک زده (خوراک کپک زده حاوی سموم قارچی است که می تواند باعث آسیب روده شود)
هنگامی که باکتری های مضر دستگیر می شوند می توانند به دیواره روده آسیب برسانند و منجر به اسهال بیشتر شود. در موارد شدید ، دیواره روده به شدت آسیب دیده و باعث می شود باکتری های عفونی از روده به جریان خون منتقل شوند و منجر به مسمومیت خون شود که می تواند کشنده باشد.

 

آسیب کلیه مرغ

اگر پرنده ای از آسیب کلیوی رنج می برد ، بسیاری از صاحبان آن اسهال را گزارش می کنند. غالباً این امر با این واقعیت اشتباه گرفته می شود که آسیب کلیه باعث تولید مقادیر بیش از حد ادرار در کلیه ها می شود ، این قبل از اجابت مزاج با مدفوع مخلوط می شود و باعث آبکی بیشتر از حد طبیعی می شود. بنابراین در واقع بیشتر ادرار یا قسمت سفیدی مدفوع را می بینید.

زیاد بودن پروتئین جیره مرغ

رژیم های غذایی نادرست برای گونه ها یا حاوی مقادیر بیش از حد پروتئین باعث ایجاد مدفوع مرطوب تر می شوند زیرا پروتئین اضافی به اورات تبدیل می شود.

این امر باعث می شود که مرغ شما آب بیشتری بنوشد بنابراین افزایش ادرار منجر به مرطوب شدن بستر می شود.

صرف نظر از علت اسهال ، تعدادی اثرات مضر دارد:

جذب کمتر مواد مغذی باعث بی حالی جوجه شما و کاهش وزن می شود.
روده نمی تواند به اندازه معمول آب جذب کند و باعث  مرگ شود.
در موارد شدید دیواره آسیب دیده روده به باکتریها اجازه می دهد تا از روده خارج شده و وارد جریان خون شوند و باعث مسمومیت خون و مرگ شود.
اسهال منجر به کثیف شدن و مات شدن پرهای انتهای عقب می شود به علاوه بستر می تواند هم مرطوب و هم آلوده شود. بستر آلوده می تواند منبع عفونت برای بقیه گله ها باشند.


مجموعه طیورکده پرورش دهنده اصیل ترین نژاد مرغ و خروس می باشد. برای آگاهی از موجود بودن از طریق شبکه های اجتماعی طیورکده با ما در ارتباط باشید.

برای دنبال کردن طیورکده در شبکه های اجتماعی اینجا کلیک کنید.

همچنین برای دانلود کتاب های آموزشی اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری: