نکات مهم در تغذیه مرغ و خروس که باید رعایت شود

در این مطلب از سایت طیورکده چند نکته بسیار مهم در رابطه با تغذیه مرغ و خروس رو براتون بیان می کنم که شما باید رعایت کنید. تغذیه مهمترین بخش پرورش هر موجود زنده ای هست. اگه در تغذیه مرغ و خروس و هر موجود زنده ی دیگری یکسری استاندارد ها رعایت نشه ادامه پرورش با مشکل مواجه میشه و نتیجه پرورش با بیماری گله و شکست مواجه میشه. نکات بیان شده در این پست برای تغذیه انواع نژاد مرغ و خروس زینتی ، لاری ، محلی  و… مفید است.

پس در ادامه با طیورکده همراه باشید.

تغذیه مرغ و خروس زینتی

۱) دانی که به مرغ و خروس میدید سعی کنید استاندارد باشه و جیره مخصوص همون مرغ و خروس باشه ، اگه پلت تهیه میکنید از بهداشتی بودن و استاندارد بودن پلت مطمئن باشید چون خیلی از این پلت ها اصلا مناسب نیستن و سعی کنید خودتون با تهیه جیره ، دان رو تولید کنید. برای دریافت فرمول جیره استاندارد کتاب آموزش جامع رو از لینک پایین دانلود کنید:

۲) به صورت وعده ای به مرغ و خروس دان بدید و هیچ وقت دان رو مداوم جلوی آنها نگذارید چون باعث بی اشتهایی میشه مثلا اگه جیره ای که در کتاب بالا معرفی کردم رو تهیه کرده باشید روزانه حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ گرم دان باید به مرغ و خروس بالغ داده بشه که به عنوان مثال در سه وعده این ۱۲۰ گرم رو باید تقسیم کنید. صبح ساعت ۸ که دان رو جلوی مرغ و خروس گذاشتید نیم ساعت بعد باید دان رو کامل خورده باشه و ساعت ۱۳ وعده ظهر رو بدید و ساعت ۱۷ وعده عصر رو بدید.

۳) روزی یک وعده مقداری پیاز خام یا سیر برای مرغ و خروس خرد کنید تا بخوره ، با این کار حیوون شما از بیماری های میکروبی و انگلی در امان میمونه.

۴) حتما در تمام روز آب در اختیار مرغ و خروس بگذارید و روزی یکبار ظرف آب رو شستشو دهید تا مرغ و خروس بیماری قارچی نگیرند .

۵) از محلول های ویتامین به صورت دوره ای استفاده کنید مثلا پودر ویتالین رو هر یک گرم داخل یک لیتر آب بریزید و به مدت سه روز جلوی لاری بگذارید و هر ۱۰ الی ۱۵ روز و اگه از جیره ای معرفی کردم استفاده میکنید هر ۲۰ روز این دوره رو تکرار کنید، از دادن ویتامین زیاد خودداری کنید چون باعث مسمومیت حیوون میشه، در رابطه با دوره های ویتامین های دیگه با دامپزشک مشورت کنید.

۶) از دادن پسماند غذا هایی که حاوی روغن و ادویه جات زیاد هست خودداری کنید و پسماند غذا هایی مثل برنج ، خورشت و … که حاوی روغن و ادیه جات هستن اصلا ندید و جیره مخصوص رو بهش بدید . اگر هم خواستید در خوراک مرغ و خروس از پسماند غذا استفاده کنید حتما قبلش با شستن ادویه و نمک رو ازش جدا کنید.

۷) از دادن گوشت به مرغ و خروس خودداری کنید چون بیماری های زیادی رو به همراه میاره.

۸) از دادن ذرت زیادی به مرغ و خروس خوداری کنید به خصوص در جوجه ها، ذرت چون انرژی زیادی داره باعث بیماری کانی بالیسم میشه و پرنده ها شروع میکنن به هم نوک زدن ، پس سعی کنید طبق جیره مورد نظر به اندازه از ذرت استفاده کنید .


مجموعه طیورکده پرورش دهنده اصیل ترین نژاد مرغ و خروس و دیگر نژاد طیور می باشد. برای آگاهی از موجود بودن از طریق شبکه های اجتماعی طیورکده با ما در ارتباط باشید.

برای دنبال کردن طیورکده در شبکه های اجتماعی اینجا کلیک کنید.

همچنین برای دانلود کتاب های آموزشی اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری: